Want your
own Fotopage?








 
kay's photos

By: umi kal wheldon

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 10-May-2007 05:59 Email | Share | Bookmark
Pulut kuning

 
 
Sambil berehat2 auntie teringat kat pulut kuning,
dah lama tak makan, selalu masa di kampung
kalau ade kunduri kendara baru ada pulut kuning
orang2 sekarang dah tak kisah dah, rasa nak makan
aje terus buat, ini lah rupa nya pulut kuning auntie
cukup senang cara membuat nya

Beras pulut (auntie cuma guna 2 cups saja)
rendam semalaman dengan sedikit kunyit dan asam keping

Cara mengukus pulut kuning

Sedia kan kukusan, dan kukus pulut
sampai 1/2 masak, keluarkan dan arun
bersama santan pekat, selama 15 minit
Masukan semula kedalam kukusan
dan kukus lagi dalam lebih kurang 15 minit
atau hingga pulut betul2 masak. Angkat
(auntie selalu nya percikan lagi dengan
santan dan arun kan lagi) dah sedia untuk di makan.


Pulut ini auntie makan bersama curry daging dan kentang
(auntie selalu gunakan daging yang berurat sikit untuk kari bergini )







Quote:
    Bonda Raqyn>> sama lah dengan selera auntie

    Jie Jie>>auntie belum pernah cube makan pulut kuning dengan pisang
    masak nampak nye nak kena cube terima kasih, tentang "arun" tu agak
    nye lah tok auntie orang petani, mak cakap macam tu, jadi anak2 ni ikut , eh eh eh
    bersorih lak kite ni

    Za>> insyaallah akan sampai masa nye satu hari nanti


    Rfah auntie suke makan dengan kari daging dengan telur dadar pun sedap kan


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net