kay's photos

By: umi kal wheldon

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 11-May-2007 07:07 Email | Share | Bookmark
Kerabu Sotong (Mak Lang Azie)

 
 

Kerabu ada lah kegemaran auntie,
walau apa jenis sekali pun, kadang2 terhad
juga kerana tidak dapat mencari bahan2 untuk membuat kerabu,
kalau ada bahan terus aje auntie buat, bila auntie
melawat ke fotopages Mak Lang Azie >> http://ulampegaga.fotopages.com/
auntie kata sedap nya masakan mak lang, dan dah banyak
juga auntie cuba, belum buat entry lagi soonnnnnnn
thank you mak lang, kerana berkongsi recipe ini dengan
auntie dan kawan2 yang lain

Bahan2

sotong - dihiris halus dan rebus tanpa air

bahan2 yang dihiris halus :
daun kesum
daun sup
bunga kantan (auntie tak letak, kerana tak dapat di cari)
2 batang serai
buah tomato - di potong dadu
cili padi
cili merah
bawang besar
daun corriander (di ganti kan kerana tiada bunga kantan )
sedikit gula
garam secukup rasa
jus limau


Cara nya:
gaul kesemua bahan tu.





Quote:
    Jie Jie>> berselera makan macam ni kan

    Yang Mazni seronok tengok Jepun, entah bila lah nak sampai
    banyak tak seafood kat sana

    Mimi>> alah Mimi bukan tak tahu jalan, datang lah rumah, boleh kita
    makan bersama

    ladybird@Azlinda>>auntie bukan orang Kelantan, tapi kebanyakan
    masakan dari Kelantan menjadi kesukaan dan kegemaran auntie, auntie pun
    tak perasan yang masakan auntie banyak mengunankan gula, pada auntie gula
    ada lah satu perasa, saperti aji no moto, tapi terpulang kepada cita rasa masing2 kalau
    tak suka gula tak payah lah masukan, some recipe dia orang gunakan gula, jadi
    kita ikut saja, tapi rasa nya tak pula menjadi kecacatan kepada masakan kita kalau
    kita tak guna kan gula , kesian ladybird sampai nak termuntah dan kembang leher,
    dan auntie hanya masak untuk makan sendiri aja, bukan lah saorang yang pakar,atau berbakat,
    and all the best to you too


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net